​
Bratislava 18. júla (TK KBS)
V utorok, 14. júla 2020, sa biskup Milan Šášik vrátil do domu nebeského Otca.
Veľká a charizmatická osobnosÅ¥ mukaÄevskej gréckokatolÃckej eparchie (sui iuris) 21. storoÄia.
Duchovný pastier, ktorý oplýval mimoriadnymi duchovnými, intelektuálnymi, a emocionálnymi darmi,
so zmyslom pre humor, s veľkým a milujúcim srdcom, vzácny Älovek s fenomenálnou pamäťou.
Neúnavný bojovnÃk za spravodlivosÅ¥ a ochranu prÃrody v Karpatoch.
Ohromujúca správa o jeho náhlej smrti bola veľkým šokom pre všetkých kňazov a veriacich
nielen v Zakarpatsku a na Ukrajine, ale aj v zahraniÄÃ, pretože biskup Milan bol dobre známy v západnej i východnej Európe,
ba aj v Amerike.
Narodil sa 17. septembra 1952 v dedinke Lehote na Slovensku v zbožnej rÃmskokatolÃckej rodine.
SviatosÅ¥ birmovania prijal od biskupa Ambróza LazÃka, ktorý bol vtedy titulárnym biskupom „appijským“.
Je zaujÃmavé, že titulárnym biskupom „appijským“ bol aj blahoslavený biskup Teodor Romža, ktorého
komunistická moc v roku 1947 otrávila a neľútostne zavraždila.
Bol to jeden z prvých znakov Božej prozreteľnosti pre biskupa Milana a jeho budúce poslanie na Ukrajine a v Zakarpatsku.
V roku 1971 tajne vstúpil do Misijnej spoloÄnosti sv. Vincenta de Paul (lazaristi).
Toto rehoľné spoloÄenstvo pôsobà už mnoho storoÄà a je zamerané na pomoc núdznym, chudobným a ľuÄom na okraji spoloÄnosti.
A práve táto charizma slúžiÅ¥ chorým a chudobným sa stala hlavným životným poslanÃm biskupa Milana. SvedÄà o tom nielen jeho
biskupské heslo: „Poslal ma hlásaÅ¥ evanjelium chudobným“ (Lk 4, 18), ale aj celé jeho pôsobenie v MukaÄevskej gréckokatolÃckej
eparchii, i mimo nej.
Po kňazskej vysviacke 6. júna 1976 pôsobil v rôznych rÃmskokatolÃckych farnostiach na Slovensku a ako mladý kňaz
sa každý deň modlil osobitnú modlitbu za slobodu a legalizáciu Cirkvi na Ukrajine. ÄŒasto spomÃnal, že túto modlitbu
mal stále vo svojom breviári, no v roku 1989 záhadne zmizla a nemohol ju nikde nájsť.
Veľký vplyv na biskupa Milana malo jeho Å¡túdium v RÃme (1990 – 1992), kde zÃskal nielen dobré vzdelanie
a nauÄil sa taliansky jazyk, ale zažil aj dôležitú skúsenosÅ¥ univerzality Cirkvi. Túto skúsenosÅ¥ a nadobudnuté poznatky
znamenite uplatnil poÄas Å¡iestich rokov pôsobenia na apoÅ¡tolskej nunciatúre v Kyjeve ako sekretár a tlmoÄnÃk nuncia Antonia Franca.
V jednej z naÅ¡ej posledných komunikácià na WhatsApp-e minulý týždeň biskup Milan napÃsal o svätosti veľkého pápeža
sv. Jána Pavla II., ktorý bol jeho svätiteľom na biskupa v roku 2003. Prvé stretnutie mladého Milana Šášika so svätým pápežom
Jánom Pavlom II. (Karolom WojtyÅ‚om) sa uskutoÄnilo v Äase, keÄ bol WojtyÅ‚a krakovským arcibiskupom. Neskôr sa stretli eÅ¡te niekoľko krát.
Svätý Ján Pavol II., ktorý bol hlboko duchovným Älovekom, mužom viery a svätosti, sa vždy zaujÃmal o sociálne problémy ľudÃ.
Zaiste sa toto prepojenie stalo aj prÃkladom biskupskej služby vladyku Milana. Koniec koncov, každý, kto sa s nÃm stretol,
pocÃtil jeho vnÃmavosÅ¥ a záujem o sociálne problémy naÅ¡ich ľudà a dneÅ¡nej doby. Bol otvorený pre dialóg s tými, ktorà zmýšľajú odliÅ¡ne,
len aby riešil tieto sociálne problémy nášho ľudu, ale na druhej strane bol mužom viery, modlitby a hlbokej duchovnosti.
Svoj breviár mal vždy v rukách, túžil po jednote s Bohom. Biskup Milan nielen veľa hovoril o Bohu, ale veľa hovoril s Bohom.
A to bol zdroj jeho kňazskej a biskupskej služby. KeÄ som sa ho raz poÄas cesty opýtal, Äi nezabudol doma breviár, odpovedal:
„To nikdy, to je sväté.“ Vladyka Milan bol pre mňa Älovekom, ktorý spájal dva významné body, ktoré sú pre Cirkev veľmi dôležité:
JežiÅ¡a Krista a konkrétneho Äloveka s jeho sociálnymi problémami. MyslÃm si, že toto je jeho odkaz pre nás i jeho vÃzia budúcnosti naÅ¡ej Cirkvi:
JežiÅ¡ Kristus a konkrétny Älovek. V jednom rozhovore pre M-Studio v roku 2018 povedal: „Robme spoloÄne dobro, milujme sa navzájom,
pusÅ¥me sa do toho spolu: gréckokatolÃci, rÃmskokatolÃcki, protestanti, neveriaci, urobme nieÄo dobré pre naÅ¡u krajinu, naÅ¡e mesto. …! “
Pre kňazov, rehoľnÃkov a rehoľné sestry bol viac než biskupom; bol pre nich skutoÄne milujúcim a duchovným otcom. Žil veľmi skromne.
O seba nikdy nedbal a pre seba o niÄ nežiadal, len pre svojich kňazov, aby mali dôstojné životné podmienky; každý deň premýšľal
a neúnavne pracoval pre rozvoj rehoľného ducha v naÅ¡om regióne. Kňazi, ktorà boli vychovanà pod jeho vedenÃm (vysvätil asi 200 kňazov),
dnes slúžia nielen v rodnej mukaÄevskej eparchii, ale aj v mnohých krajinách Európy a Ameriky.
Jednu zo svojich hlavných úloh biskupa a duÅ¡pastiera videl v budovanà pokoja medzi ľuÄmi, rôznymi denomináciami a náboženstvami,
ako aj medzi rôznymi cirkevnými prúdmi v samotnej mukaÄevskej gréckokatolÃckej eparchii. A túto úlohu splnil.
Ak v roku 2003 – keÄ zaÄÃnal svoju biskupskú službu – doÅ¡lo asi k 100 otvoreným konfliktom a hádkam rôzneho druhu s pravoslávnymi,
väÄÅ¡inou kvôli nenavráteniu naÅ¡ich chrámov, tak dnes takéto problémy neexistujú a situácia sa fakticky stabilizovala.
Napätie postupne ustupovalo.
Jeho plán pokoja spoÄÃval v budovanà nových chrámov. Za takmer 18 rokov vykonal posviacku viac ako 250 nových chrámov a kaplniek, veľkého
množstva
farských budov a pastoraÄných centier. Pre farnÃkov, ktorým neboli vrátené chrámy, slúžil na Vianoce bohoslužby pod holým nebom na ulici.
VÄaka jeho úsiliu hneÄ na zaÄiatku biskupskej služby bola dobudovaná teologická akadémia v Užhorode. Sirotince, Å¡kôlky, vrátenie
a obnovenie biskupskej rezidencie v Užhorode, pozdvihnutie duchovnej úrovne, to vÅ¡etko nie je ani zÄaleka úplný zoznam jeho diel.
Práve preto mal veľkú autoritu v spoloÄnosti i u svetskej moci.
Milan Šášik sa narodil a vyrastal na Slovensku, ale zamiloval si Ukrajinu, najmä Zakarpatie, byzantský obrad a miestnych ľudÃ.
Ako dobrý pastier im dal nielen všetku svoju lásku, zdravie, silu a schopnosti, ale aj svoj život. Je to veľká strata pre Kristovu
Cirkev na zemi, ako aj pre mukaÄevskú gréckokatolÃcku eparchiu. Zároveň vÅ¡ak bude pre nás vÅ¡etkých dobrým a mocným ochrancom v nebi,
spolu s blahoslaveným Teodorom Romžom a ÄalÅ¡Ãmi vyznávaÄmi a muÄenÃkmi naÅ¡ej Cirkvi.
A Äo nás, ktorà sme dnes osireli, môže poteÅ¡iÅ¥? Možno jeho odpoveÄ na otázku „Čo je smrÅ¥?“ ktorú vyslovil v rozhovore pre Rádio Mária
v marci 2020: „SmrÅ¥ bola pre prvých kresÅ¥anov tým najkrajÅ¡Ãm okamihom, pretože verili, že sa skutoÄne stretnú s Pánom.
Pre kresÅ¥ana dnes, smrÅ¥ tiež musà byÅ¥ tým okamihom, keÄ sa máme stretnúť s naÅ¡Ãm Pánom. [...] Pre nás je to nieÄo radostné,
lebo pred nami je život veÄný, pred nami je nebeské kráľovstvo, a do veÄného života vstupujeme už tu s JežiÅ¡om Kristom, ktorý
je prÃtomný v naÅ¡om živote. A preto by som chcel povedaÅ¥, že sa nemáme Äoho báť! Preto, že Pán, ktorý nás tak miloval, dal svojho
Syna, aby každý, kto v neho verÃ, nezahynul, ale mal život veÄný. Tento milujúci Boh nedovolÃ, aby nás nieÄo zniÄilo. Dôverujem
v túto bezhraniÄnú Božiu lásku a Božie milosrdenstvo.“
Sme mu vÄaÄnà za jeho prÃklad viery a obrovskú prácu. Jeho meno je už vyryté zlatými pÃsmenami v naÅ¡ej pamäti a v naÅ¡ich srdciach,
spolu s veľkými mukaÄevskými biskupmi Andrejom BaÄinským a blahoslaveným Teodorom Romžom.
Teraz je zvlášť dôležité, aby sme sprevádzali vladyku Milana modlitbou.
Modlime sa za pokoj jeho duše ...!
Modlime sa za nášho pomocného biskupa Nila!
VeÄná pamiatka!
Autor: o. Michail FeÅ¥ko, kňaz mukaÄevskej gréckokatolÃckej eparchie
Preklad: Stanislav Gábor
Zdroj: MukaÄevská gréckokatolÃcka eparchia
​